You are currently viewing Ciki környezettudatos pasinak lenni? Szerintünk épp ellenkezőleg!

Ciki környezettudatos pasinak lenni? Szerintünk épp ellenkezőleg!

Pár hete írtunk arról, hogy mennyire nehéz egy férfinek környezetbarát dezodort találni, és hogy ebben mi a szerepe a cégeknek. Ahogy abban a bejegyzésünkben ígértük, most arra keressük a választ, hogy mi az az attitűd, amit a társadalom érzésük szerint „elvár” a férfiaktól, hogyan próbálnak meg ennek megfelelni és hogyan lehet elérni a változást.

Mit mond a tudomány a környezetbarát termékekről és a nemi szerepekről?

Egy hét tanulmányból álló sorozatban a Utahi Állami Egyetem és a Notre Dame kutatói arra a következtetésre jutottak, hogy az emberek általában „nőiesebbnek” tartják a környezetbarát viselkedést, és az ilyen termékeket vásárlók többnyire valóban nők; sőt, a férfiak ráadásul kifejezetten kerülhetik a zöld viselkedést a (sztereotip) szerepük védelme érdekében. Másokért – esetünkben a Földért, illetve embertársaink jólétéért – önzetlenül tenni és empatikusnak lenni ugyanis olyan tulajdonságok, amelyeket a közgondolkodás feminin vonásoknak tart.

A kutatók először arra törekedtek, hogy megállapítsák, hogy az emberek sztereotipizálják-e a fenntartható termékek vásárlását és a környezettudatos viselkedést.

Egyik kísérletük során egy német autógyár márkakereskedéseivel álltak kapcsolatban Kínában, és kérdőívekkel azt állapították meg, hogy amikor egy környezetbarát modell hirdetésében kicserélték a „környezetbarát” szót egy másik, teljesen semleges kifejezésre, a férfi alanyok sokkal kedvezőbben tekintettek az autóra.

Egyik másik kísérletben azt tesztelték, hogy a válaszadók, akiknek nagyjából a fele férfi volt, mit gondolnak egy háztartási lefolyótisztítóval kapcsolatban, ha azt egyszer „a környezet számára jobbnak” írták le, másszor pedig olyannak, ami „jobban oldja a zsírt”. Mind a férfiak, mind a nők azt tartották kevésbé férfiasnak, ami „jobb volt a környezet számára”. Érdekes módon viszont azt is megállapították, hogy ha a férfiakat előzőleg megerősítetik maszkulinitásukban, akkor mégis inkább a környezetbarát változatot részesítik előnyben. A kutatók következtetése az volt ezzel kapcsolatban, hogy amikor a férfiak biztonságban érzik magukat saját férfiasságukban, akkor közelebb érzik magukhoz a zöld gondolatot, mert a „macsóságról” alkotott képük már nincs veszélyben.

A sztereotípia szerepe eszerint vitathatatlan, és a hagyományos családmodellre vezethető vissza, amelyben a nők foglalkoznak a házimunkával, így például a takarítással, a család egészségével, a főzéssel vagy éppen a mosással. Azok a férfiak egyébként, akik jól érzik magukat a bőrükben, jóval kevésbé szimpatizálnak a klasszikus patriarchális családmodellel és gender-szerepekkel, így ők maguk is kiveszik a részüket a házimunkából, szóval ha ezt teszed férfiként, jó hírünk van… úgy tűnik, rendben vagy magaddal és nem akarsz valami hiányt kompenzálni azzal, hogy másra hagyod az otthoni munkákat. 🙂

Környezettudatosan az étteremben és otthon – az evés is a genderről szól?

Egy másik kutatás a férfiak vegán életmódhoz való viszonyulását elemezte, és azt találta, hogy a válasz a fenti kérdésre: igen. Ha láttad David Attenborough legújabb filmjét, az Egy élet a bolygónkont (A Life on The Planet), akkor már tudod, miért fontos ez; ha még nem láttad, akkor egyrészt mindenképpen javasoljuk, hogy nézd meg, másrészt pedig idéznénk a végső következtetések egyikét: a bolygó úgy menthető meg, ha kevesebbet fogyasztunk – húsból is.

Éppen ezért érdekes, hogy hogyan érzik magukat a férfiak, ha a veganizmus témája kerül szóba. Nos, a Southamptoni Egyetem Man Food című tanulmánya szerint azok a férfiak is hajlamosak húst rendelni, akik nem szeretik vagy egészségügyi okokból kerülniük kell azt. Hogy miért? A válaszon lehet, hogy Te is ugyanúgy megdöbbensz, ahogy mi… azért, hogy elkerüljék a rajtuk való gúnyolódást.

A kutatás megállapította, hogy a férfiak „társadalmi elszigeteltséget” tapasztalnak férfitársaik között, ha csökkentik vagy mellőzik a húsfogyasztást – bármi is legyen az oka, még akkor is, ha az pont a környezi hatás.

A megoldás a kutatás szerint az, hogy a vegán és vegetáriánus ételek egyre szélesebb körben lesznek a kultúra részei, így a férfiak úgy érzik, hogy megbélyegzés nélkül meg tudják fogyasztani (valójában a brit férfiak több mint 25 százaléka aktívan csökkenti a húsbevitelét – ezt egy másik felmérésből tudjuk, amely szerint 28%-uk vallja magát rugalmasnak a húsfogyasztásban).

Mit tehet a társadalom és mit tehetsz Te?

Fontos, hogy a környezet védelmére ne úgy tekintsünk, mint valami úri hóbortra, hanem úgy, mint a túlélésünk egyetlen lehetséges útjára, és tudatosítsuk magunkban, hogy melyek azok a tanult minták, amelyeket el kell hagynunk, hogy a bolygón tovább élhessen az emberiség (és nem mellesleg rengeteg állat- és növényfaj). Emellett azt is tudatosítanunk kell, hogy vannak káros minták, amelyeket a hagyományos modellekből tanulunk: ilyen többek között a nemi szerepekből adódó, többévszázados (ha nem évezredes) férfikép, ami szerint a férfi erős, kíméletlen vadász, aki uralma alá hajtja és ott is tartja a szűkebb és akár tágabb környezetét. Akinek hatalmas az autója, aki egyedül eszik meg egy fél ökröt és akinek mindig a legújabb kell mindenből. Ha nemtől függetlenül tudatosítod magadban, hogy nem a mindenáron való fogyasztás tesz gazdaggá, hanem éppen az ellenkezője segít életben maradni a következő generációnak, akkor máris megtetted az első lépést.

Mi azt mondjuk: legyen a gondoskodó és gondolkodó ember az új szexi – függetlenül a nemétől! 🙂