Ciki környezettudatos pasinak lenni? Szerintünk épp ellenkezőleg!

Pár hete írtunk arról, hogy mennyire nehéz egy férfinek környezetbarát dezodort találni, és hogy ebben mi a szerepe a cégeknek. Ahogy abban a bejegyzésünkben ígértük, most arra keressük a választ, hogy mi az az attitűd, amit a társadalom érzésük szerint „elvár” a férfiaktól, hogyan próbálnak meg ennek megfelelni és hogyan lehet elérni a változást.

 

Mit mond a tudomány a környezetbarát termékekről és a nemi szerepekről?

Egy hét tanulmányból álló sorozatban a Utahi Állami Egyetem és a Notre Dame kutatói arra a következtetésre jutottak, hogy az emberek általában „nőiesebbnek” tartják a környezetbarát viselkedést, és az ilyen termékeket vásárlók többnyire valóban nők; sőt, a férfiak ráadásul kifejezetten kerülhetik a zöld viselkedést a (sztereotip) szerepük védelme érdekében. Másokért – esetünkben a Földért, illetve embertársaink jólétéért – önzetlenül tenni és empatikusnak lenni ugyanis olyan tulajdonságok, amelyeket a közgondolkodás feminin vonásoknak tart.

 

A kutatók először arra törekedtek, hogy megállapítsák, hogy az emberek sztereotipizálják-e a fenntartható termékek vásárlását és a környezettudatos viselkedést.

Egyik kísérletük során egy német autógyár márkakereskedéseivel álltak kapcsolatban Kínában, és kérdőívekkel azt állapították meg, hogy amikor egy környezetbarát modell hirdetésében kicserélték a „környezetbarát” szót egy másik, teljesen semleges kifejezésre, a férfi alanyok sokkal kedvezőbben tekintettek az autóra.

Egyik másik kísérletben azt tesztelték, hogy a válaszadók, akiknek nagyjából a fele férfi volt, mit gondolnak egy háztartási lefolyótisztítóval kapcsolatban, ha azt egyszer „a környezet számára jobbnak” írták le, másszor pedig olyannak, ami „jobban oldja a zsírt”. Mind a férfiak, mind a nők azt tartották kevésbé férfiasnak, ami „jobb volt a környezet számára”. Érdekes módon viszont azt is megállapították, hogy ha a férfiakat előzőleg megerősítetik maszkulinitásukban, akkor mégis inkább a környezetbarát változatot részesítik előnyben. A kutatók következtetése az volt ezzel kapcsolatban, hogy amikor a férfiak biztonságban érzik magukat saját férfiasságukban, akkor közelebb érzik magukhoz a zöld gondolatot, mert a „macsóságról” alkotott képük már nincs veszélyben.

A sztereotípia szerepe eszerint vitathatatlan, és a hagyományos családmodellre vezethető vissza, amelyben a nők foglalkoznak a házimunkával, így például a takarítással, a család egészségével, a főzéssel vagy éppen a mosással. Azok a férfiak egyébként, akik jól érzik magukat a bőrükben, jóval kevésbé szimpatizálnak a klasszikus patriarchális családmodellel és gender-szerepekkel, így ők maguk is kiveszik a részüket a házimunkából, szóval ha ezt teszed férfiként, jó hírünk van... úgy tűnik, rendben vagy magaddal és nem akarsz valami hiányt kompenzálni azzal, hogy másra hagyod az otthoni munkákat. :)

 

 

Környezettudatosan az étteremben és otthon – az evés is a genderről szól?

Egy másik kutatás a férfiak vegán életmódhoz való viszonyulását elemezte, és azt találta, hogy a válasz a fenti kérdésre: igen. Ha láttad David Attenborough legújabb filmjét, az Egy élet a bolygónkont (A Life on The Planet), akkor már tudod, miért fontos ez; ha még nem láttad, akkor egyrészt mindenképpen javasoljuk, hogy nézd meg, másrészt pedig idéznénk a végső következtetések egyikét: a bolygó úgy menthető meg, ha kevesebbet fogyasztunk – húsból is.

Éppen ezért érdekes, hogy hogyan érzik magukat a férfiak, ha a veganizmus témája kerül szóba. Nos, a Southamptoni Egyetem Man Food című tanulmánya szerint azok a férfiak is hajlamosak húst rendelni, akik nem szeretik vagy egészségügyi okokból kerülniük kell azt. Hogy miért? A válaszon lehet, hogy Te is ugyanúgy megdöbbensz, ahogy mi... azért, hogy elkerüljék a rajtuk való gúnyolódást.

A kutatás megállapította, hogy a férfiak „társadalmi elszigeteltséget” tapasztalnak férfitársaik között, ha csökkentik vagy mellőzik a húsfogyasztást – bármi is legyen az oka, még akkor is, ha az pont a környezi hatás.

A megoldás a kutatás szerint az, hogy a vegán és vegetáriánus ételek egyre szélesebb körben lesznek a kultúra részei, így a férfiak úgy érzik, hogy megbélyegzés nélkül meg tudják fogyasztani (valójában a brit férfiak több mint 25 százaléka aktívan csökkenti a húsbevitelét – ezt egy másik felmérésből tudjuk, amely szerint 28%-uk vallja magát rugalmasnak a húsfogyasztásban).

 

Mit tehet a társadalom és mit tehetsz Te?

Fontos, hogy a környezet védelmére ne úgy tekintsünk, mint valami úri hóbortra, hanem úgy, mint a túlélésünk egyetlen lehetséges útjára, és tudatosítsuk magunkban, hogy melyek azok a tanult minták, amelyeket el kell hagynunk, hogy a bolygón tovább élhessen az emberiség (és nem mellesleg rengeteg állat- és növényfaj). Emellett azt is tudatosítanunk kell, hogy vannak káros minták, amelyeket a hagyományos modellekből tanulunk: ilyen többek között a nemi szerepekből adódó, többévszázados (ha nem évezredes) férfikép, ami szerint a férfi erős, kíméletlen vadász, aki uralma alá hajtja és ott is tartja a szűkebb és akár tágabb környezetét. Akinek hatalmas az autója, aki egyedül eszik meg egy fél ökröt és akinek mindig a legújabb kell mindenből. Ha nemtől függetlenül tudatosítod magadban, hogy nem a mindenáron való fogyasztás tesz gazdaggá, hanem éppen az ellenkezője segít életben maradni a következő generációnak, akkor máris megtetted az első lépést.

 

Mi azt mondjuk: legyen a gondoskodó és gondolkodó ember az új szexi  függetlenül a nemétől! :)


Korábbi bejegyzés Újabb bejegyzés

Kommentelj